Verzonden brief overheid taxibranche
Geachte lezer,
Allereerst wil ik u bedanken voor uw tijd. Ik zou u graag even door de ogen van een zelfstandige taxi ondernemer willen laten kijken tijdens de corona pandemie.
Het is u natuurlijk allang bekend hoe beroerd het nu met de taxibranche gaat. Deze staat momenteel nagenoeg geheel stil. Wij zijn een Schipholtaxi vervoerder en omdat er zwaar wordt afgeraden om te vliegen, zijn er geen ritten naar of vanaf Schiphol. Buiten dat is er zeker in de hele regio Haarlemmermeer voor taxibedrijven nagenoeg geen werk. Niet kunnen vliegen betekent geen toerisme en geen zakelijk verkeer. Dus staat de taxi netjes voor de deur geparkeerd. Een alternatief is er gewoon niet voor ons, want ook de gewone taxiritten zijn verdwenen.
Nu krijgen we via de media en ook per mail te horen dat we nog even moeten wachten met het aanvragen van het 3e steunpakket bij de RVO die geldt vanaf oktober tot juni volgend jaar. Ook het laatste deeltje van het 2e steunpakket laat nog op zich wachten. Dit alles maakt het voor ons haast onmogelijk om door te kunnen blijven leven zoals dat eigenlijk zou moeten gaan. Alle reserves zijn ondertussen compleet verdampt.
Wat ons zeer verbaasd en een erg onaangenaam gevoel geeft, is dat de horeca voor het laatste kwartaal eenmalig 2500 euro extra krijgt. Dit omdat ze de deuren hebben moeten sluiten.
Maar…..dat houdt niet in dat ze helemaal geen inkomsten meer hebben. Het tegendeel is namelijk het geval. Omdat ze wel de “Take Away” mogen verkopen en ook nog de middag-avondmaaltijden bij de mensen mogen bezorgen, is er voor velen wel degelijk een inkomen. Logisch dat veel restaurants deze mogelijk hebben aangepakt. Hierdoor hebben een aantal het zelfs zo druk met de bezorgingen van alle maaltijden, dat de mensen zelfs langer moeten wachten voordat ze hun bestelling thuis bezorgd krijgen. Een hele mooie ontwikkeling natuurlijk voor de horeca dat er toch een inkomen kan worden gemaakt. Maar voor ons is dit een hele zure appel.
De taxi blijft voor de deur staan en zoals het er nu naar uit ziet, zal deze pas weer kunnen gaan rijden als er weer veilig gevlogen kan worden, ergens volgend jaar hopen we dan maar.
De horeca zal naar verwachting de deuren weer iets mogen openen in december en zal daarbij dus ook weer meer inkomen gaan krijgen. Begrijp me goed, ik vind dit alleen maar een goede ontwikkeling.
Ondertussen zitten wij stil te wachten op de bestellingen, maar zolang Schiphol geen werk heeft, zitten wij ook werkeloos te wachten op alle ontwikkelingen.
De ervaring is dat de mensen ook niet zo snel een taxi zullen bestellen naar een restaurant, want ze zijn toch bang voor eventuele besmettingen, hoe goed wij ook alles schoonmaken ed. Ze zullen eerder met eigen vervoer gaan, waardoor ook deze ritten geminimaliseerd zullen zijn.
Alles bij elkaar genomen zitten de taxi ondernemers te wachten op betere tijden en op de vertraagde aanvragen van de steunpakketten van de overheid, terwijl alle vaste lasten gewoon doorgaan. De horeca hebben we vaak horen roepen hoe slecht ze het hebben en met veel onkosten blijven zitten, net als wij dus. Dat er velen van hun definitief de deuren hebben moeten sluiten, is hetzelfde als in de taxibranche waar veel ondernemers de handdoek inmiddels in de ring hebben moeten gooien.
Maar door dit vele roepen van de horeca en vaak de media opzoeken hebben ze het toch voor elkaar dat hun dus nu wel een extra ondersteuning krijgen van 2500 euro. Dat is naast de andere ondersteuningen en hun extra manier van inkomsten zoals bezorgen en Take Away, terwijl onze auto’s langer gesloten blijven en dat voorlopig helaas zullen blijven.
Waarom is hier zo een groot verschil gemaakt, zijn de taxi ondernemers het niet waard om ook een extra ondersteuning te krijgen net als de horeca? Hierdoor voelen wij ons erg ondergewaardeerd en in een hoek gezet. Wij hebben eerder de deuren moeten sluiten en die zullen langer dicht blijven dan de horeca, gewoon omdat er totaal geen werk is door het zware afraden van de vakanties.
Hopelijk is er begrip van uw kant hoe het bij ons gaat en hoe wij tegenover de horeca staan.
Hoe hard moet ik roepen?
In afwachting op uw reactie,
Hoogachtend,
Een onzekere ondernemer