Waar niemand het over heeft: De ZZP Taxichauffeur van een Schiphol Taxi
Als ZZP’er achter het stuur van een Schiphol taxi kent mijn dagelijkse realiteit weinig overeenkomsten met de negen-tot-vijf routine waar velen van dromen. Terwijl de stad nog slaapt, is het voor mij tijd om op te staan. Midden in de nacht, wanneer de maan hoog staat en de sterren twinkelen, begint mijn werkdag. Het drukke verkeer van overdag is er nog niet, maar de uitdagingen van de stilte van de nacht zijn minstens zo intens.
Werken in weer en wind is normaal met de Schiphol taxi
Weer en wind houden geen rekening met mijn schema. Regen of zonneschijn, het werk gaat door. Een gladde weg of een felle storm kan de spanning opvoeren, want een ongeluk zit in een klein hoekje. Schade rijden betekent niet alleen een deuk in mijn auto, maar ook in mijn portemonnee. De verzekering premie schiet omhoog bij elk incident, en een auto in de garage staat gelijk aan geen inkomsten.
Weekenddiensten op een Schiphol taxi
Weekenddiensten snijden door mijn sociale leven zoals een taxi door de nacht – onvermijdelijk en vaak onzichtbaar voor vrienden en familie. Feestdagen en zonnige weekenden zijn voor mij geen momenten van rust, maar juist de tijden waarop ik het stuur stevig in handen moet houden.
Er goed uitzien voor de taxi klanten en vriendelijkheid
Een goed verzorgd voorkomen is meer dan een keuze, het is een vereiste in dit vak. Het is niet alleen de auto die blinkend voor de dag moet komen, ook ikzelf. En dat betekent soms ‘nee’ zeggen tegen dat ene drankje op een feestje, want morgen moet ik weer rijden. Net al iedereen willen de klanten goed behandeld worden. Een helpende hand en een leuk praatje onderweg stellen de klanten ook erg op prijs. Als taxichauffeur doe je er alles aan om het de klanten naar de zin te maken zodat ze een leuke ritervaring hebben en de volgende keer weer een taxi naar Schiphol bestellen.
Het verkeer en agressie
Agressie in het verkeer is een realiteit die ik niet kan negeren. Het vraagt om een huid zo dik als de banden waarmee ik rij. Ongeacht de druk, de haast van passagiers of de ongeduldige gebaren van andere weggebruikers, moet ik altijd beleefd en vrolijk blijven. Mijn humeur kan ik niet laten rijden, alleen mijn taxi.
Druk hoge kosten voor de taxi
En dan is er nog die constante druk van de hoge vaste kosten. De lease van de taxi die loopt, net als de dure taxiverzekering, de stijgende brandstofkosten en de dure onderhoudskosten voor mijn taxi drukken zwaar. Ze zijn als ongenode passagiers die ik elke maand moet meenemen. Het is een maandelijks terugkerend fenomeen waar elke ZZP taxichauffeur tegenop kijkt.
Tenslotte
Dit is de realiteit van mijn beroep, een wereld waarin veel buiten het zicht blijft. Het is een baan die niet alleen vraagt om een sterk stuurmanschap, maar ook om een onwankelbare toewijding en een groot hart voor het vak. Dit is het verhaal van de ZZP taxichauffeur bij Schiphol, waar niemand het over heeft.
Auteur Hans Blancke is een doorgewinterde taxiondernemer met meer dan 33 jaar ervaring. Zijn expertise ligt in Schiphol taxi’s, waar hij zich in heeft gespecialiseerd na meer dan twee decennia als zelfstandig ondernemer bij taxicentrale Amsterdam (TCA). In 2004 startte hij de website www.goedkoopnaarschiphol.nl, die is uitgegroeid tot een toonaangevende nationale Schiphol taxi-service. Hans is niet alleen de drijvende kracht achter de website, maar staat ook persoonlijk klaar om vragen te beantwoorden, boekingen te verwerken en af en toe zelf de Schiphol taxi te besturen. Met zijn diepgaande kennis en toewijding blijft hij klanten veilig en comfortabel vervoeren.