Brandbrief over illegale taxichauffeurs in Den Haag
Toename van illegale activiteiten
Stichting Taxibelang Haaglanden (STH) meldt een groei van illegale taxichauffeurs in Den Haag, ondanks de verplichting sinds 2014 voor chauffeurs om aangesloten te zijn bij een Toegelaten Taxiorganisatie (TTO). Ter verduidelijking: de chauffeurs hebben wel een landelijke taxivergunning waarmee ze in principe overal mogen rijden. Echter, gemeentes zoals Den Haag en Amsterdam hebben de zeggenschap over de taxistandplaatsen. Alleen chauffeurs die bij een zogenaamde TTO zijn aangesloten, mogen via standplaatsen klanten oppikken naar bijvoorbeeld Schiphol.
Brandbrief aan gemeente
Voorzitter Pieter Jan Biesheuvel van STH stelt dat deze situatie eerlijke chauffeurs benadeelt en dringt aan op intensievere handhaving door de gemeente, die volgens hem al jaren tekortschiet.
Pleidooi voor meer controle
Biesheuvel pleit voor de terugkeer van mysteryguest-onderzoeken, hoewel dit arbeidsintensief en kostbaar is. De gemeente erkent het belang van handhaving, maar kampt met capaciteitsproblemen onder handhavers.
Kritiek en reactie
Hart voor Den Haag-voorman Richard de Mos veroordeelt de trage reactie van wethouder Arjen Kapteijns en dringt aan op hardere maatregelen tegen illegale praktijken.
Tips voor reizigers naar Schiphol:
- Boek je taxi Den Haag Schiphol gewoon altijd vooraf, dan weet je zeker dat je in een legale taxi stapt.
- Stap je toch op een standplaats is controleer dan altijd of de taxi een geldige vergunning heeft.
- Wees alert op verdachte praktijken en meld deze bij de autoriteiten.
- Gebruik officiële taxistandplaatsen om risico’s te verminderen.
Antwoord op mogelijke vragen:
- Wat zijn de risico’s van het gebruik van echte illegale taxi’s, dus zonder taxivergunning?
- Illegale chauffeurs voldoen mogelijk niet aan veiligheids- en kwaliteitsnormen, wat de veiligheid van passagiers in gevaar kan brengen.
- Hoe kan de gemeente de situatie verbeteren?
- Door intensievere handhaving en het herinvoeren van mysteryguest-onderzoeken kunnen illegale praktijken beter worden tegengegaan.
- Zijn er plannen om het beleid rondom taxivergunningen te veranderen?
- Momenteel lijkt een wijziging in wetgeving nodig te zijn voor een gelijk speelveld tussen opstap- en bestelmarkten, maar dit kan nog enkele jaren duren.
Bron : TaxiPro