Taxichauffeurs zijn ontevreden over taxistandplaats
In oktober 2023 werd de taxistandplaats aan de centrumzijde van Utrecht Centraal heringericht. De nieuwe situatie zorgt echter voor onvrede bij taxichauffeurs, die de vernieuwde standplaats als onveilig bestempelen. In dit blogartikel bespreken we de knelpunten van de nieuwe taxistandplaats, de zorgen van de taxichauffeurs en de mogelijke oplossingen.
De knelpunten
Het grootste probleem met de nieuwe taxistandplaats is de gevaarlijke U-bocht die taxi’s moeten maken om de standplaats te verlaten. Deze U-bocht komt uit op een druk fietspad, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden. De Fietsersbond heeft al tijdens de ontwerpfase gewaarschuwd voor de veiligheid van fietsers op deze locatie.
Naast de onveilige U-bocht zijn er nog andere knelpunten op de nieuwe taxistandplaats:
- Gebrek aan overkapping: Er is geen overkapping voor wachtende taxichauffeurs, waardoor zij blootgesteld zijn aan de weersomstandigheden.
- Moeilijk te vinden: De nieuwe standplaats is voor veel klanten moeilijk te vinden.
- Verkeersdrukte: De omgeving van de taxistandplaats is vaak druk, wat kan leiden tot vertragingen voor taxi’s.
De zorgen van de taxichauffeurs
Taxichauffeurs zijn ontevreden over de nieuwe taxistandplaats en maken zich zorgen over de veiligheid. Ze vrezen dat er ongelukken gaan gebeuren, en dat de onveilige situatie
Mogelijke oplossingen
Er zijn verschillende oplossingen mogelijk om de veiligheid van de taxistandplaats te verbeteren:
- Heropening Spoorstraat: De Spoorstraat was de oude route voor taxi’s die de standplaats verlieten. Deze route was volgens de chauffeurs veiliger. De gemeente zou de Spoorstraat weer kunnen openen voor taxi’s.
- Plaatsing verkeerslichten: Verkeerslichten bij de U-bocht kunnen de veiligheid van fietsers en taxichauffeurs verhogen.
- Aanleg aparte taxistrook: De gemeente zou een aparte taxistrook kunnen aanleggen, zodat taxi’s niet meer over het fietspad hoeven te rijden.
- Betere bewegwijzering: De bewegwijzering naar de taxistandplaats kan worden verbeterd, zodat klanten de standplaats gemakkelijker kunnen vinden.
Reactie gemeente Utrecht
De gemeente Utrecht heeft gereageerd op de zorgen van de taxichauffeurs. De gemeente stelt dat uit onderzoek is gebleken dat de situatie veilig is. Echter, de gemeente erkent wel dat er soms wachttijden kunnen zijn voor taxi’s, doordat ze moeten wachten op fietsers.
De gemeente is bereid om de mogelijkheid van verkeerslichten te bekijken. Dit zou de veiligheid van botha taxichauffeurs en fietsers kunnen verhogen. De gemeente wil dit bespreken met de betrokken partijen.
De gemeente geeft aan dat de Spoorstraat niet kan worden heropend voor taxi’s. Dit heeft te maken met afspraken die de gemeente heeft gemaakt met de eigenaar van Hoog Catharijne. De redenen hiervoor zijn voornamelijk logistiek. De gemeente is van mening dat een uitzondering voor taxi’s niet wenselijk is, omdat dit tot onveilige situaties kan leiden.
Conclusie
De heringerichte taxistandplaats aan Utrecht Centraal is onveilig voor zowel taxichauffeurs als fietsers. De gemeente Utrecht neemt de zorgen van de taxichauffeurs serieus en is bereid om maatregelen te nemen om de veiligheid te verbeteren.
Mogelijke oplossingen zijn:
- Plaatsing verkeerslichten: Verkeerslichten bij de U-bocht kunnen de veiligheid van fietsers en taxichauffeurs verhogen.
- Aanleg aparte taxistrook: De gemeente zou een aparte taxistrook kunnen aanleggen, zodat taxi’s niet meer over het fietspad hoeven te rijden.
- Betere bewegwijzering: De bewegwijzering naar de taxistandplaats kan worden verbeterd, zodat klanten de standplaats gemakkelijker kunnen vinden.
De Spoorstraat zal niet worden heropend voor taxi’s. Dit heeft te maken met afspraken die de gemeente heeft gemaakt met de eigenaar van Hoog Catharijne. De redenen hiervoor zijn voornamelijk logistiek. De gemeente is van mening dat een uitzondering voor taxi’s niet wenselijk is, omdat dit tot onveilige situaties kan leiden.
Het is belangrijk dat de gemeente Utrecht doorgaat met het onderzoeken van oplossingen om de veiligheid van de taxistandplaats te verbeteren. De bovenstaande oplossingen zijn een goed startpunt, maar er kunnen nog andere maatregelen nodig zijn om de veiligheid te garanderen.
Mening
Het is goed dat de gemeente Utrecht bereid is om maatregelen te nemen om de veiligheid te verbeteren. Echter, het is jammer dat de Spoorstraat niet kan worden heropend voor taxi’s. Dit zou de beste oplossing zijn voor de taxichauffeurs.
Vragen die overblijven
- Wat zijn de exacte redenen dat de Spoorstraat niet kan worden heropend voor taxi’s?
- Wat zijn de alternatieven die de gemeente heeft onderzocht?
- Wanneer worden de verkeerslichten geplaatst?
Bronnen:
Related: